Ebook

Membina Impian Dari PadaAngan Angan Menjadi Cita Cita

hidup tanpa impian adalah hidup yang kosong ataupun tidak bermakna . hidup adalah masa hadapan dan masa hadapan mulai dengan impian. setiap individu terus merancang  dan berfikir tetang masa depan ,karena hari esok terus di hadapi selagi ada hayat.malah kematian dan hari akhirat juga berkaitan dengan masa depan.tanpa impian masa hadapan tidak bermakna .

artikel ini memamparkan maklumat maklumat bermanfaat yang dapat di gunakan dalam merancang masa depan setiap individu. sesungguh nya setiap individu melalui suratan dan nasip hidup yang berbeza , namunsetiap individu mempunyai peluang yang sama yaitu hak bagi membina impian masing masing .secara positif nya impian bukan angan angan kosong ,hayalan atau lamunan.impian adalah sebahagian dari pada makanisme mida yang dapat dijalankan menjadi idea,pemikiran ,perancangandan master plan apa bila dirancang dan di majukan dengan sistematik.apa bila disebut angan angan ramai yang berpandangan negatif terhadapnya. sebalik nya apa bila disebut cita cita orang melihat nya positif.presepsi ini wujud karena orang melihat angan angan sebagai satu impian yang tida tercapai , impian yang tidak tercapai ataupun yang tidak dilaksanakan .sebaliknya cita cita dilihat sebagai impian yang dirancang , dilaksanakandengan usaha konkrit .apabila disebut wawasan,orang melihatnya sebgai satu master plan ataupun satu idea besar,padahal wawasan  adalah juga impian  . umumnya ,setiaporang mempunyai impian. sebahagian individu meremehkan impian nya.

manakala sebahagian individu serius menangani impiannya .ada yang mempunyai impian kecil dan ada pula yang memiliki impian besar.faktor kecil ataupun besar impian seseorang dpengaruhi oleh tanggapan,kercayaan,pegaruh lingkungan ,kemahuan,harga diri dan budaya .individu yang sukses adalah mereka yang meng hargai impian nya .impian perlu dibina dimana benih impian yang tumbuh secara natural.

dalam mida per;u disiram,dipupuk dan dibelai sejak zaman kanak kanak.kajian pisiologi menujukan kanak kanak yang tumbuh dalam keluarga atau lingkungan masyarakat yang dinamik mengembangkan impiannya secara positif .sebaliknya kanak kanak yang berada dalam keluarga atau lingkungan masyrakat yang tidak membina impian menujukkan gejala yang negatif.impian positif perlu dibinakan semenjak zaman kanak kanak.sokongan dan perangsang perlu diberikan kepada kanak kanak supaya mereka dapat membinakan impian yang murni secara konstruktif.impian positif memudahkan merekamelalui kehidupan masa depan dengan lebih yakin dan percaya diri sendiri.

maaf ebook ini belum lengkap

  1. Tinggalkan komentar

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: